دسته‌هاهمه

تسکین و درمان حساسیت دندان

روند پوسیدگی به گونه‌ی است اگر درمان نشود، به پالپ دندان در قلب عاج می‌رسد و باعث التهاب شدید پالپ می‌شود که به اصطلاح آن را «دندان درد» می‌نامند.

دندان درد

چرا دندان‌های ما حساس هستند؟

آنچه باعث حساسیت بیش از حد دندان می‌شود، کاهش لایه مینای دندان است که خود نتیجه فرسایش شیمیایی یا سایش مکانیکی مینای دندان است. بنابراین، ضعیف شدن مینای دندان به دلیل دو پدیده اصلی متمایز است:

*فرسایش

*سایش

نوشیدنیهای‌ اسیدی

فرسایش مینای دندان در اثر اسیدیته بیش از حد در دهان ایجاد می‌شود

خوراکی‌ و نوشیدنی های اسیدی مانند: مرکبات( از قبیل: لیمو، پرتقال، لیموترش)، غذاهای اسیدی(از جمله: فست فود، پیتزا، ماکارونی و…)، آب میوه‌های اسیدی، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های الکلی به عنوان یک حمله اسیدی عمل می‌کنند و باعث تخریب سطح دندان  و حساسیت دندان می‌شوند.

سایش ماهیتی مکانیکی دارد

مسواک زدن خیلی محکم و یا استفاده از مسواکی با موهای خیلی سفت و ساینده  باعث  “پر کردن” ضخامت مینای دندان خواهد شد.

موارد تسکین و درمان حساسیت دندان

  • انتخاب خمیردندان ضد حساسیت
  • دهانشویه
  • انتخاب مسواک نرم
  • وارنیش‌ فلوراید
  • محافظ دندان
  • روغن کشی
  • میخک
  • سیر
  • معاینه لثه
  • خمیردندان طبیعی آلفادنت مدل ضد حساسیت

    انتخاب خمیردندان ضد حساسیت

    استفاده از خمیردندانی که به طور خاص برای درمان حساسیت دندان طراحی شده باشد راه حلی درمانی برای تسکین و درمان حساسیت دندان خواهد بود، در نوشتار دیگری از آلفادنت به طور کامل به ویژگی‌های خمیردندان طبیعی مدل ضد حساسیت پرداخته شده است.

    انتخاب مسواک نرم

    انتخاب مسواک نرم

    یکی از راه‌های آسان برای تسکین دندان‌های حساس، انتخاب مسواک نرم است. مسواک با موهای سفت و خمیردندان‌های ساینده روی مینای دندان اثر گذاشته و در نهایت باعث حساسیت بیشتر دندان می‌شود.

    سفارش محافظ دندان

    محافظ دندان

    حساسیت دندان گاهی اوقات به دلیل دندان‌قروچه در شب ایجاد می‌شود. اگر دندان‌قروچه این مشکل  را برای شما ایجاد می‌کند، دندانپزشک شما می‌تواند قالب‌هایی از دندان‌های شما بگیرد و یک محافظ دهان سفارشی بسازد تا هنگام خواب از آن استفاده کنید.

    معاینه لثه

    لثه‌های بیمار یا عقب‌رفته می‌توانند یکی از دلایل اصلی حساسیت دندان‌ها باشند. زمانی که بافت لثه از بین می‌رود و از سطح دندان دور می‌شود، قسمت‌هایی از دندان که مینای دندان ندارند(زیر خط لثه) نمایان می‌شوند. سپس اعصاب تا حدودی محافظت نمی‌شوند و می‌توانند باعث ناراحتی قابل توجه ی شوند. از دندانپزشک خود بخواهید لثه‌های شما را معاینه کند تا مطمئن شود که بیماری لثه‌ای که نیاز به درمان دارد، ندارید.

    دهانشویه طبیعی آلفادنت مدل ضدحساسیت 

    دهانشویه یا  آب نمک ولرم

    استفاده از دهانشویه و شستشو با آب نمک ولرم می‌تواند به کاهش سریع حساسیت دندان کمک کند. آب نمک سطح pH داخل دهان را متعادل می‌کند و محیطی قلیایی ایجاد خواهد کرد و رشد باکتری‌ها را کاهش خواهد داد و از طرفی پلاک‌های دندانی را در این فرآیند کاهش می‌دهد. دهانشویه طبیعی ضدحساسیت آلفادنت، حاوی یونهای پتاسیم بوده و به طور خاص برای دندانهای حساس فرموله شده است. به طوریکه بلافاصله پس از مصرف به محافظت از نواحی حساس دندان کمک کند. همچنین ترکیب طبیعی ضد میکروبی آلفاپینن در این دهانشویه، در جلوگیری از عفونت باکتریایی و التهاب لثه(ژنژیویت) تاثیر بسزایی دارد.

    روغن کشی با روغن نارگیل

     روغن کشی

    اگر دندان‌های شما به دلیل رشد بیش از حد باکتری‌ها حساس هستند، روغن نارگیل می‌تواند کمک کند. هنگامی که روغن نارگیل مایع را در دهان خود می‌چرخانید، به آن روغن کشی گفته می‌شود. این عمل، باعث سلامت لثه‌ها و دندان‌ها می‌شود و همچنین  حساسیت دندان‌ها را کاهش می‌دهد.

    وارنیش فلوراید

    وارنیش فلوراید، حاوی فلوراید، کلسیم و فسفات است که به حفظ سلامت دندان کمک می‌کند. از طرفی وارنیش فلوراید می‌تواند در کاهش حساسیت دندان مفید باشد. استفاده از فلوراید حفره‌های ریز روی مینای دندان را پر می‌کند که می‌تواند دندان‌ها را در معرض تغییرات دما و سایر عوامل تحریک کننده قرار دهد. مواد باندینگ و سیلانت‌های پلاستیکی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند برای تقویت مینا و عاج استفاده شوند.

    میخک و روغن میخک (Eugenol)

    میخک

    میخک و روغن میخک (Eugenol) ضد التهاب، میکروب‌کش و ضد درد هستند. این بدان معنی است که می‌توانند التهاب، رشد بیش از حد باکتری‌ها و درد را کاهش دهند. خواص ضد درد روغن میخک را می‌توان با مخلوط کردن آن با اسانس پرتقال افزایش داد.

    خمیره سیر

    سیر

    سیر حاوی ترکیبات ارزشمندی است که به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می کند. یکی از این ترکیبات که به مقدار زیاد در سیر وجود دارد آلیسین است. آلیسین یک ترکیب ضد باکتری و ضد درد است. از آنجایی که آلیسین باکتری ها را کاهش می‌دهد و درد را تسکین می‌دهد، یک درمان طبیعی عالی برای دندان‌های حساس است. سیر را می‌توان برش داد و مستقیماً روی دندان های آسیب دیده اعمال کرد. خمیره سیر را می‌توان با یک حبه سیر، چند قطره آب و نصف قاشق چایی‌خوری نمک تهیه کرد. این خمیر را مستقیماً روی ناحیه حساس دندان به مدت ده دقیقه بگذارید. بهتر است این عمل را دو بار در روز و تا زمانی که لازم باشد تکرار کنید.

    منابع:

    alphadentcare.com

    www.emedihealth.com

    www.passeportsante.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + شش =