دسته‌هاهمه

خمیردندان ضد حساسیت چیست؟

مقدمه

خمیردندان‌ها موادی هستند که برای پاکیزه نگه داشتن دهان و دندان و خوشبو کردن دهان استفاده می‌شوند. خمیردندان‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای نوع خاصی از دندانها استفاده می‌شوند. خمیردندان‌ها به طور کلی از دو نوع ماده اصلی تشکیل می‌شوند:

ماده فعال که تاثیر درمانی داشته و ماده غیرفعال که باعث طعم بخشیدن به خمیردندان می‌شود؛ اما خمیردندان‌های ضدحساسیت علاوه بر مواد مذکور، مواد فعال دیگری نیز دارند که به حساسیت زدایی یا محافظت از قسمت‌های حساس دندان کمک می‌کند. خمیر دندان ضد‌حساسیت به عنوان یک بی حس کننده خفیف عمل خواهد کرد، بنابراین حساسیت به احتمال زیاد پس از توقف استفاده از خمیردندان ضدحساسیت برمی‎‌گردد. خمیردندان ضدحساسیت یکی از انواع خمیردندان‌های درمانی محسوب می‌شود.

در این مقاله به انواع خمیردندان ضدحساسیت، ترکیبات و مواد تشکیل دهنده، انتخاب خمیردندان ضدحساسیت، تاثیر و چگونکی کارکرد خمیردندان ضد حساسیت پرداخته شده است.

 

 

انواع خمیردندان ضد حساسیت

 

به طور عمده دو نوع خمیر دندان ضد حساسیت در بازار موجود است:

خمیردندان ضد حساسیت  حاوی یون پتاسیم: پتاسیم یون فعال دو ظرفیتی میباشد که بر روی اعصاب اثر گذاشته و آستانه تحریک اعصاب را افزایش می‌دهد و از دپلاریزه شدن عصب و گذر یون سدیم به درون عصب جلوگیری می‌کند. با استفاده از این ماده تجمع یون پتاسیم در مایع خارج سلولی احاطه کننده اعصاب افزایش یافته و باعث دپلاریزه شدن اعصاب می‌شود.

 خمیردندان ضد حساسیت حاوی ترکیباتی مانند فلوراید قلع، فسفوسیلیکات سدیم کلسیم، کلرید استرانسیوم و آرژنین: این مواد پوشش محافظی را بر روی لوله‌های عاج در معرض دید تشکیل می‌دهند که از تحریکات خارجی برای ایجاد یک اثر حساسیت‌زدایی پیشگیری خواهد کرد.

با این وجود بسیاری از مطالعات, اثربخشی این مواد بر روی عاج را مورد تردید قرار می‌دهند و بر تاثیرموثر خمیردندان ضدحساسیت حاوی پتاسیم نیترات تاکید می‌کنند.

خمیردندان ضدحساسیت آلفادنت حاوی درصد مشخص و بهینه از یون‌های پتاسیم است که موجب کاهش حساسیت‌های دندانی خواهد شد. در مقاله‌ی دیگری از آلفادنت به طور کامل به معرفی و ویژگی خمیردندان طبیعی ضدحساسیت پرداخته شده است.

با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید با ترکیبات و ویژگی‌های این خمیردندان آشنا شوید.

 

ترکیبات خمیردندان ضد حساسیت

تاثیرگذاری خمیردندان‌های ضد حساسیت تا حد زیادی به مواد تشکیل دهنده‌­ی آنها بستگی دارد. بعضی از کلیدی‌ترین ترکیبات خمیردندان­های ضدحساسیت عبارتند از:
پتاسیم نیترات: این ماده به عنوان ترکیبی فعال می‌تواند به منافذ کوچک موجود در عاج نفوذ کند و باعث آرام شدن عصب شود و از انتقال سیگنال­‌های درد به مغز جلوگیری خواهد کرد.
فلوراید: این ماده به تقویت مینای دندان کمک کرده و مانند یک لایه‌ی محافظ عمل می‌کند. فلوراید منافذ ریز موجود در عاج را مسدود کرده و با اتصال این منافذ میکروسکوپی، احساس گرما، سرما و شیرینی به عصب درون آن نخواهد رسید.
استرانسیم کلراید: این ماده ابتدای لوله‌های دنتین را مسدود خواهد کرد و باعث می‌شود که محرک‌­ها مانند داغی و سردی به اعصاب دندان نرسند.

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از استرانسیم در دوزهای بالا می‌تواند عوارضی مانند سردرد، اسهال و معده درد را به همراه داشته باشد. همچنین ثابت شده است که اگر حساسیت دندان خیلی زیاد باشد این ماده نمی‌تواند اثر بخشی زیادی داشته باشد.

همین دو دلیل باعث شده است که استرانسیم در تمام خمیردندان‌های ضد حساسیت وجود نداشته باشد.


خمیردندان طبیعی آلفادنت مدل ضدحساسیت

انتخاب خمیردندان ضد حساسیت

برای انتخاب خمیردندان ضدحساسیت نکات زیر را در نظر داشته باشید :

ترکیبات فعال: با مطالعه اطلاعات چاپ شده بر روی خمیر دندان، مواد تشکیل دهنده خمیردندان را مشاهده کنید.
نام تجاری/ شرکت سازنده: نام تجاری یا شرکت سازنده‌ای که به آن اطمینان دارید را جستجو کنید.
قیمت: قیمت خمیردندان‌های ضد حساسیت تقریباً مشابه خمیر‌دندان‌های معمولی است.

از جمله می‌توان به خمیردندان مدل ضدحساسیت سنسوداین، مدل ضد حساسیت آلفادنت و… اشاره کرد.
در واقع خمیر دندانی برای دندانهای حساس انتخاب می‌شود که علاوه بر رفع حساسیت دندانی بتواند مینای دندان را تقویت کند. بیرونی‌ترین لایه‌ی دندان مینای دندان است که عمدتا از مواد معدنی، به ویژه هیدروکسی آپاتیت، تشکیل شده است. هیدوکسی آپاتیت (n-HAP)  یکی دیگر از ترکیبات فعال در خمیردندان ضدحساسیت است که از طریق مسدود کردن توبولهای عاجی سبب ترمیم آنها می شود.

تاثیر و چگونکی کارکرد خمیردندان ضد حساسیت

باید این نکته را در نظر داشت، خمیردندان ضدحساسیت می‌تواند برای مدت کوتاهی بدون ایجاد عوارض جانبی به کاهش حساسیت دندان کمک کند، اما علت اصلی مشکل مانند پوسیدگی دندان یا تحلیل لثه را برطرف نمی‌کند. در هر صورت، حتی پس از بهبودی باید معاینات منظم دندانپزشکی خود را دنبال کنید. مگر اینکه حساسیت دندان شما نسبتاً خفیف و گاه به گاه باشد.

منابع:

 alphadentcare.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 12 =